lördag 22 september 2007

Om man försöker dra fördel av en situation behöver det inte vara positivt. Det kan finnas ett drag av snikenhet i det. Men om man försöker SE fördelar tycker jag att det blir positivt.

Jag har länge tänkt att jag försöker se det positiva i saker som händer men har värjt mig mot det då det låter pretentiöst. (Den uppmärksamma läsaren av denna blogg ser att jag tycker att vara pretentiös inte är något väldigt bra.) Men så omformulerade jag mig till att försöka se fördelarna med det som händer. Och så blir det positivt - utan att vara pretentiöst. Hurra!

Vad är fördelen för dig att bli av med ditt jobb? Vad är fördelen för dig att du blir sjuk? Vad är fördelen för dig att du har en kris? På jobbet eller i äktenskapet eller med goda vännen?

I de allra flesta fall finns det en mening med det som händer. För mig har det varit en styrka att känna detta i svåra stunder. En tunnel har ett slut.

Annars är det ett mörkt hål med händelser som är så meningslösa och/eller hemska att det bara inte går att se fördelar eller mening. Inte så att jag klarar av det i alla fall.

Inga kommentarer: