onsdag 25 juni 2008

Pojken som inte ville bli stor

Hur mogen är man när man är mogen? Hur vet man att man är mogen? Vem bestämmer det?

Hur vet man när man blivit vuxen? På riktigt menar jag, inte någon kronologisk ålder. Fast vem bestämmer hur mogen någon är "på riktigt"? Finns det någon övre gräns för hur mogen och vuxen man kan bli?

Ibland tänker jag så här: jag var en liten flicka för två år sedan som växte till en numera mogen vuxen kvinna. Hur kommer jag att tänka om två år, eller om fem eller om tio?

En kollega sa till mig häromdagen att det är många män som inte är mogna. Men gäller det inte människorna mer än just männen? Och hur mogna ska vi behöva vara egentligen?

Kan en definition på mogen och vuxen vara att jag tar ansvar för mig och mina handlingar, ser min del i samspelet med andra med påföljande ansvar, och att min frihet sträcker sig till där din börjar? Och om jag skadar andra människor, avsiktligt eller oavsiktigt, så är jag inte så mogen och vuxen och bör göra något åt det?

Är Peter Pan pojke, flicka, människa? Utan att lägga genusperspektiv så kan vi kanske växa lite till mans och få ett rakare och skonsammmare samhälle?

Inga kommentarer: