onsdag 24 december 2008

Inledd i frestelse

Jag har lett mig själv in i frestelse. Med rejäl sats inledde jag julen igår, lillejulafton. Med mousserande firades min kommande studiestart och därefter åt vi traditionsenlig bouillabaisse. Senare på kvällen provade vi skinkan och sparkade igång snapsandet med besked. Idag morse var en för tidig morgon, i många timmar.

Strax före 15 började julen på allvar. Med Kalle. Även om det förlorat en del av magin jämfört med när jag var liten, ja jag vet att jag låter som en dinosaurie. Men jag kunde verkligen bara se Kalle en gång per år. Och pojkarna förstod detta när jag förklarade.

Julmiddagens förrätt var gubbröra på pumpernickel, markrillmajonnäs på knäckis samt inlagd sill på kall kokt potatis. Varmrätten var ankbröst, rödkål, ljummen lins- och savoykålssallad samt kokt mandelpotatis. Efterrätten var yoghurt med frukt och hemmahackad strössel med choklad, kardemumma, pistagenötter med en doft av kaffe. Imorgon tar jag mig vidare, i det danska julbordet.

En riktigt god jul!

Inga kommentarer: