måndag 8 juni 2009

Demokrati och klubbkorv

Röstade igår. Så klart. Tycker jag. Inte alla. Tydligen. Dålig uppslutning. För min del nästan grät jag när jag lämnat min röst och rösträknaren lagt den i lådan. Patetiskt sentimentalt kanske. Men jag tänker på alternativet, att inte få rösta. I Sverige förr: alls eller som kvinna. I världen: alls eller som kvinna. Tänker på dem som kämpar för sina liv för att få rösta. Som sätter liven till. Tvingas att rösta eller inte alls får.

På eftermiddagen var det dags för ideellt engagemang, i simklubbens avslutning med korvgrillning bl a. Vad kul det är att göra saker tillsammans. Hade jag varit ensam om att sätta upp tält och skruva ihop möbler och tända grillen och grilla korvarna och ta fram korvbröd och ta bort alla foliepluttar på ketchup- och senapsflaskorna hade jag stått där än. Men vi var många och det var så roligt. Och barnen badade fastän det var både vindigt och regningt och molnigt och uschligt.

Inga kommentarer: