tisdag 10 maj 2011

"Bättre" psykologer i Lund!

Får psykologstudenterna i Lund en bättre utbildning än på andra studieorter? Om man tänker att den grundläggande terapeututbildningen är ett viktigt kriterium tycker jag att vi i Lund med obligatorisk utbildning i både KBT och PDT får en bredare, gedignare, stabilare, mer förberedande, mer ödmjuk, insiktsfull utbildning än på de orter där man kan välja ett behandlingsalternativ (eller än värre där det bara finns en inriktning som alla ska gå).

För som jag ser det är vi i första hand psykologer som har psykologisk kompetens, vi utreder, vi behandlar osv. Jag tänker att jag möter min klient, patient där den befinner sig, och säger inte att jag bara använder hammare men inte såg eftersom det är principiellt viktigt. Jag använder de redskap som min klient, patient behöver, mår bättre av, blir lyckligare av, får bättre funktion av etc. Den psykologiska kompetensen har att avgöra för den unika klienten, patienten och fasen, stunden, behovet.

I Lund blir vi psykologer. Inte sån-, sån-, eller sån-psykolog.

PS. Hur ska vi gå till väga för att evidensbasera psykologen?

Inga kommentarer: