lördag 22 september 2012

Utvisa en tvåårig flicka

Jag har sett något av nyhetsrapporteringen kring utvisningen av den lilla flickan.

För det första vill jag säga att jag tycker att det är absurt omänskligt att utvisa henne.

Dock har jag funderat något när jag läst om fallet och sett bilder på henne är hur mycket spelar det roll vem hon är: hur hon ser ut? Var hennes mamma är född? Hur hade fallet sett ut om det varit en apatisk 10-åring? En finnig 12-åring? En fet 14-åring? En utåtagerande 16-åring? En kriminell snart 18-åring? Hur hade det låtit då? Vad spelar det för roll att det är Frankrike som hon kopplas ihop med? Om det hade varit Mellanöstern eller Afrika?

Och - väldigt mycket undrar jag och blir berörd av tanken på de fall (hur många?) som inte haft turen att kunna visa just den här personen och överhuvudtaget alls i pressen: vad händer med de barnen?

Vilket ansvar har individer och ett samhälle att ta hand om barn? Räcker det med att vi engagerar oss för den söta lilla flickan med pigg uppsyn? Dövar det något? Nu har vi visat vår mänsklighet?

Inga kommentarer: