lördag 13 oktober 2007

Tvättskola

Egentligen var det kanske fel sak att börja med, jag gillar ju att tvätta och att då lära bort något som är kul?

Pojkarna har fått lära sig att tvätta idag. De är grymt lättlärda och tänk när jag kan säga: kan du sätta på en tvätt? Jag ser riktigt fram emot deras första rosa eller krympta tvätt!

Men, det är inte i första hand för min skull jag tycker att de ska kunna tvätta. För deras egen skull att vara kompetenta på sånt som är viktigt för vardagen. Och att verkligen kunna själv och veta vad man gör sparar mycket tid och energi, och konflikter (!).

Hemkunskapen i högstadiet var inte så himla bra som jag minns det. Det handlade om att baka scones och rulla köttbullar och så lite näringslära. Och att teoretiskt plugga in tvättprogram- och grader. Att kunna stryka en skjorta hade varit en bra sak. Min senaste blus står det "do not iron" i, bra produktutveckling tycker jag.

Inga kommentarer: