söndag 11 november 2007

Sjunde sanningen

När jag vaknar på morgnarna ser jag ut som ett rufsigt meckitroll i håret.

Kommer du ihåg de små gummifigurerna som var kanske 5 cm höga och hade hår som stod rakt upp? De fanns i olika varianter men det jag minns mest är att de hade olika knalliga hårfärger.

Hum, det måste varit i häraden av trettiofem år sedan. Ålderstecken... att börja minnas gamla leksaker. Ett annat ålderstecken som verkligen säger något är när jag hör mig själv säga att jo, jag har ju fyllt 40 men jag känner mig inte så gammal. Då har jag börjat tänka på ålder ur ett historiskt perspektiv och tänker på mig själv som en ålder. Det har dock inget med faktisk ålder att göra, det finns personer som är mycket yngre än jag som är tanter och farbröder och personer som är äldre än jag som inte alls är så mogna. Ett annat tecken är när barnen bestört säger: men mamma, är du verkligen så gammal? Fast då kommer vi in på kapitlet vuxenpoäng och det får jag ta en annan gång.

PS. Men jag ser verkligen inte så gammal ut och känner mig verkligen inte så gammal! ;-)

Inga kommentarer: