söndag 22 november 2009

Exotisk utlandsresa

Igår var jag i Köpenhamn och åt frokost med barnen och vänner. Vi hade fått restaurangen rekommenderad och också beställt bord. Första intrycket var ganska sjavigt. Och det första vi möter är fyra högljudda danskar varav en med svart lapp för ögat. Underbart! Och det var maten också, fantastiskt trevligt och gott och såå danskt!

När jag var liten åkte vi till släkten i Danmark och det var en riktig utflykt. Inte som idag med en timme till de dansktalande via bron. Då kunde vi köpa danskt bröd och annat som inte fanns i svenska matbutiker och avslutade besöket "utomlands" med att tanka. Det gör man inte längre... Då var våra svenska dollar värda något men idag står vår svenska pesetas sig slätt. Men jag köpte ändå lite danskt grovbröd för det hör till. Och pojkarna fick varsin Faxe Kondi, den finns inte vad jag sett i mina affärer åtminstone. Lite "exotiskt" får det ju kännas!

Inga kommentarer: