lördag 29 januari 2011

Alla dessa ord och "ord"

Dagligen förbrukar jag en ryslig mängd ord. De tar liksom aldrig slut. Man kan använda dem om och om igen. Fiffigt tänker jag. Sedan är det en annan sak om man använder dem rätt eller hur det nu var tänkt. Rätt blir det om mottagaren förstår. Pinsamt blir det när man använder ord som betyder något annat än det man menar.

Och så finns det icke-ord. Ett dylikt är det rimligt populära "awesome". Det finns ju inte ens! En rolig kommentar som jag läste på nätet följer här, ungefär citat:
ordet är överanvänt och mellanstadiehäftigt;
det betyder i sig inte så mycket mer än att något är bra;
dess överdrivna töntighet.

Andra ord som känns klena är "sjukt" och "nice". För mig står de för något som är inte så hälsosamt respektive är ett engelskt ord som kan betyda t ex trevlig eller vänlig. I svenskan låter de bara sååå töntiga.

Slutligen, är det kanske allra töntigast att blogga om så töntiga saker som ord och icke-ord, som är töntiga?

En god söndag önskar jag dig, må solen lysa med sin närvaro!
Kram
Sofie

Inga kommentarer: