torsdag 19 maj 2011

Knäcka ägg med en hand

För närvarande tränar jag på att knäcka ägg med högerhanden. Det går ganska bra, bara lite vita utanför kastrullen och små flagor av skal som är svåra att fiska upp, men det måste de ju för krasande äggröra är inte gott.

Det krävs en speciell schvung, inte för hårt inte för löst, blir det för löst måste man knäcka en gång till och då blir det lätt mosigt och smuligt och för hårt, ja då kommer hälften utanför.

Efter själva knäckningen ska skalhalvsdelningen till och det är kanske det knepigaste momentet: att sträcka fingrarna för att sära halvorna utan att tappa ägget i kastrullen.

Nästa steg är att få äggulan intakt ner i kastrullen.

Slutligen blir kanske paradnumret att knäcka med vänsterhanden - och så med högerhanden samtidigt.

Om äggknäckning nu har någon reell relevans för mitt liv är svårt att sia om men livet blir sannolikt varken bättre eller sämre och tydligen har jag roligare vid morgonkastrullerna. Möjligen kan samarbetet mellan eller flöden inom mina hjärnhalvor få en uppsträckning, vem vet? Möjlig forskning: mätning av hjärnan före och efter äggknäckningsträning? Den nya trenden som ersätter korsord och sudoku?

Vad jag kanske försöker säga är att man kan skriva om vad som helst! Gör det, det är roligt, kanske mest för dig själv men också för andra, och tydligen var detta tillräckligt dylikt; du har ju kommit så här långt i läsningen.

Frågor på detta, nån?

Inga kommentarer: