torsdag 19 juli 2012

Sedda filmer och läst bok

Nu har jag sett:
Niceville/The Help. Den var riktigt spännande. Lite lång kanske, 2 och 20 kräver sitt. Men jag tyckte nog allt att den höll. En särskilt bra sak var att den inte vältrade sig i våld. Bra skådespelare och bra manus.
Beginners. En konstig film men bra! Särskilt scenen där paret sitter och pratar om att ja vad gör man nu då, när relationen är inledd och antingen ska upphöra eller fortsätta. Hur gör man för att ha en relation är frågan.
Blue Valentine. Möjligen inte så bra film och lite tradigt manus men vissa scener är bara för bra. Det är magiska möten mellan huvudpersonerna och det gör emellanåt så ont, så ont.
Maktens män. Stiliga män ljuger och leker fars, stänger och öppnar dörrar. Man skulle kunna tänka sig att den har ett budskap, men kom med nåt nytt då.
Jane Eyre. Jag vet inte hur många gånger jag läst boken. Jag vet inte om jag sett alla de filmade versionerna. Men den här tolkningen och genomförandet gillade jag. För Jane Eyre-fans: se den!

Och läst:
Den vidunderliga kärlekens historia. Som inte alls höll måttet. Den började mustigt och den fortsatte förvisso så. Och kärlekshistorien var söt men ja, mer än så? Samt en massa bestialiteter. Och fina pendanger. Nej, det var inte en bok för mig.

Nu kan regnet göra ett uppehåll. Tydligen ska det bli soligt ett par dagar. Känner mig lite mätt på litteratur och film. Vill ut och åka buss! Eller hoppa på ett tåg... Ett halvt sommarlov tillgodo.

Inga kommentarer: