onsdag 13 juni 2007

Det klagas mycket på cyklisterna här i Lund. Och det ligger det mycket i, det cyklas vilt i den här byn. Men bilisterna verkar ha anammat anarkin, i alla fall när jag kommer på cykel. Det blir kanske en trigger att se en cykel för då verkar vanliga körregler inte gälla. Eller är det cyklisterna som föder fram en ond cirkel så att bilisterna (ickemedvetet) kör provokativt, för att inte säga illa. Men bilisterna förstärker cirkeln. Onda cirklar är ett elände.

När man möter en bil på en trång gata väjer ju den som har hindren på sin sida. Trodde jag. Men de senaste dagarna har jag fått hoppa av min cykel för att kasta mig upp på trottoaren när mötande bilar fortsätter med relativt hög fart utan att hindras av hinder på sin sida. Hmm.

Hur kör jag bil när jag möter cyklar? Det ska jag iaktta.

Inga kommentarer: