lördag 27 oktober 2007

Jag räknade upp de möten och händelser och påverkningar som varit de senaste veckorna och så tänkte jag att nej det är inte konstigt att jag är trött idag. Så insåg jag att det är ju så här jag vill ha det. Ja, inte alla ingrediensernas faktiska innehåll men att det är aktivt och spännande och dynamiskt och framförallt mötena med alla människorna. Tröttheten är inte energifattig men tillfredsställd. Tröttheten är både mental och fysisk. Tröttheten beror inte på tristess. Summa: bra trötthet.

Som tröst är det omställning av klockorna i natt. Något som jag har svårt för. Två gånger om året kan jag inte klockan, kan inte tänka, fattar inte, kan inte förstå på riktigt. På hösten blir barnen lättare trötta vid läggdags och piggare på morgonen men på våren är det tvärtom. Tror jag.

Jag kommer att tänka på när jag skulle skoja med min mamma en gång när jag kanske var 13-14 och ställde om hennes klocka så att hon skulle komma för tidigt till jobbet men istället kom för sent den dagen.

För mig har det alltid varit lättare om vi inte kluddat så mycket med klockorna. Sommartidstiden känns som ett vinnande koncept året runt faktiskt.

Inga kommentarer: