onsdag 28 november 2007

Här och nu

Först vill jag be om ursäkt för blogguppehållet. Just nu är det mycket. Det är kul, ibland tror man att ja, idag blir det en helt vanlig dag eller att den här månaden blir som den brukar. Häftiga November! Vad har väl månne December att bjuda på?

Jag pratade med en kompis häromdagen som sa gjuta olja på vågorna i något sammanhang varvid jag protesterade och förnumstigt sa att du vet väl vad det betyder och så drog jag förklaringen till vad gjuta olja på elden betyder. Det intressanta här är att jag hade lyssnat på vad personen verkligen sa och vad det betydde mer än själva orden. Hänger du med? Ibland kan någon säga en sak som är helt uppåt väggarna men ändå förstår man precis vad som menas därför att sammanhanget gör att man läser/lyssnar av rätt signaler.

Ett annat ord som jag läste om är dragplåster som enligt förklaringen ursprungligen betyder att dra ut var. Om man tänker att dragplåstret som fått dit publiken t ex är en väldigt bra stå upp-komiker kan man tänka sig att humorn lämnar kvar bara gott i publiken (inget var alltså). Krystat? Mmm.

Jag höll på att skriva att det är tur att jag har handordböcker. Tur för vem?! ;-)

Inga kommentarer: