måndag 5 november 2007

Trendspaning

Det är aldrig för sent att lära. Så länge jag lär lever jag. När jag inte lär längre dör jag. Sanning 6.

Jag gillar att ha koll på vad som händer, lagom mycket koll. Jag skulle t ex inte vilja vara kalenderbitare. Men att åtminstone veta vad en kalender är, kunna stava till kalender,
ha slagit upp "kalender" åtminstone en gång i SAOL, det är rätt.

Listmänniska är jag ju. Men det är inte att kunna listorna utantill utan att hantera information på det bästa av alla vis. :-) Jag började med listor mycket tidigt. När vi var hos min danska familj vid olika tillfällen gjorde jag listor över familjens olika beställningar på morgonbröd och wienerbröd, snillrika tabeller. Det finns väldigt många sorters frallor och dessertbröd i Danmark! Jag gjorde också listor över klockslagen som jag skulle gå upp på morgonen, borsta tänderna, klä mig, äta frukost, (här borde borsta tänderna stå, efter frukosterandet), gå ut genom dörren, cykla till skolan. Den läsare som varit med på denna blogg ett tag vet att problemen för mig att komma upp på morgonen fortfarande är besvärliga och jag trodde redan som liten att listorna skulle hjälpa. Det gjorde de!

En lista är aldrig fel. Det funkade när jag skulle gå ner i vikt. Det funkar när jag ska städa. Jag har ofta den mat hemma som jag vill ha hemma. Jag panikköper inte julklappar.

Inga kommentarer: