lördag 3 maj 2008

Livserfarenhet

- Kan jag få låna en sax? Det behövs klippas på pelargonen.
- Javisst. Men ofta kan man bryta av ett blad på pelargoner eftersom de är så hårda.
*Knäck.*
- Det är livserfarenhet, att du visste hur pelargoner fungerar...

Det är möjligen inte vad jag tänker på som livserfarenhet, hur pelargoner kan hanteras. Men vid eftertanke är det ju så! Alla de små saker man gör av farten eller för att man provat förut är erfarenhet. Som att ställa en mjölsmutsig bunke med kallt vatten då det är lättare att göra rent den efter en stunds kallvattenbad, att diskad disk är lättare att torka om man sköljt i varmt vatten, att diskad disk sköljd i kallt vatten blir snyggare om man sköljt i kallt vatten, för att nämna ytterligare några vardagliga situationer. (Dessa har jag dessutom testat vetenskapligt så då måste det ju vara så. ;-))

I första hand tänker jag annars på livserfarenhet när jag möter människor. Att känna igen olika reaktioner och mönster och tillvägagångssätt. Och det är skönt att bli "äldre". Det är en hel del som blir begripligt, eller åtminstone lite mer förklarligt. Och insikt om att det är en hel del som inte går att förklara...

Inga kommentarer: