söndag 25 januari 2009

Hur funkar termometern?

På min termometer stod trettiokommanoll. Vilket betyder 38,5. Hur funkar det då inuti en digital termometer? Kan den gå upp för att sedan gå ner för att sedan stanna? Hur länge mäter den på varje gradtal? Hur länge ska mätningen ske för att blinkandet ska stanna (och mätningen alltså vara avslutad)? Om kroppen t ex får en kort rusning av värme ska det räknas som högsta punkt eller är det som mäts under en given tid som är tempen? Eller är det någon slags medelvärde?

Sånt här kan jag nog bara tänka på när jag har feber. Det verkar inte riktigt riktigt. Även om det naturvetenskapligt säkerligen går att förklara, är det viktigt för mig?

Imorgon är det obligatorisk föreläsning och det däremot är viktigt. Hade jag haft ett vanligt jobb hade jag inte gått till jobbet imorgon, det kan jag lova!

Inga kommentarer: