måndag 18 maj 2009

Enfald eller mångfald?

Är det mångfald att vi har olika åsikter? Torde vara så, ja. Mångfald är bra! Och vi har tack och lov rätt att ha olika åsikter. Det hoppas jag aldrig ändras!

Men det verkar enfaldigt att bara ha en synvinkel? Att endast se något ur sitt eget perspektiv.

Som:

man har rätt att ta en bil som står tom på gatan eftersom den är övergiven?
man har rätt att ta en hink från kompisen i sandlådan eftersom kompisen inte tittar på den, hinken torde vara övergiven?
eller?
man har rätt att slå sönder och förstöra som någon slags rättighet
man har rätt att spreja bänkar och soptunnor rosa och gula och inte tvätta bort färgen efteråt
man har rätt att spreja ett datum på husfasader utan att tvätta bort det
man har rätt att förbruka pengar

osv.

Jag tycker att det är bra att vi för upp olika frågor på agendan. Men hur ska någon förklara för mig så att jag förstår varför jag ska ta ockupanterna på allvar? Att vi ska ha en seriös diskussion om parten uppför sig illa/olagligt och förstör? Och varför är det en rättighet utöver festival och trevlighet att inte betala för förstörelse och samhällets kostnader för att skydda både ockupanter och andra medborgare i samhället?

Hade samhället kunnat diskutera/projektera/planera/börja bygga bostäder för de pengarna?

Inga kommentarer: