torsdag 7 maj 2009

Lära för livet

Några kvällar har jag och yngste sonen diskuterat studier och arbete. Han är nyfiken på hur det är på universitetet och vad man gör där för att bli lastbilschaufför eller busschaufför. Fartygschaufför kunde också gå bra. Han har länge velat köra lastbil, med läsk eller buss, med böcker. Ikväll kom han fram till att det var vad han helst ville. Men om det inte gick så kunde han bli lärare. Ett tag tänkte han sig att universitetslärare lät bra men att studenterna dricker så mycket öl att det nog inte var roligt. Han kallade dem fulle-nånting så jag trodde han menade "full-gubbar" och som jag sa att det inte är så vanligt att fullgubbar läser på universitetet. Men så kom det alltså fram att det verkligen var studenter han menade. Jag förstod då att han kopplade till de glada öldoftande studenterna vi mötte på siste april i stadsparken. Men de dricker ju inte jämt och inte när de är i föreläsningssalen som jag sa... Innan vi hade rett ut detta hade han kommit fram till att han kunde bli lärare för högstadiet eller gymnasiet. Men inte för dem som går typ i femman, för de är ju stökiga. Han går själv i trean nu! Han specificerade till och med att franska och matte var ämnen han kunde tänka sig. Ja eller om han skulle bli journalist kanske, så att han fick åka runt jorden och skriva. Om det nu inte gick att bli lastbilschaufför. Fast nej, det har jag nog lämnat nu avslutade han med, och: som lärare skulle han få lära sig hela livet.

Den äldre sonen hade inga önskemål om yrkesdiskussioner utan istället att lyssna på hunden som snarkade, ett par kapitel ur Drakryttaren - och så fick jag ryggmassage. En toppenkväll med andra ord!

Inga kommentarer: