lördag 4 december 2010

Morgonsex

Sex är ett bra sätt att göra barn på. Sex är också trevligt, roligt, mysigt, skönt, härligt. Sex är en stark drivkraft, kanske den starkaste? (Detta låter väldigt freudianskt men om du försöker bortse från att jag läser till psykolog så kanske en drivkraft kan få vara bara en drivkraft.) Sex väcker många känslor, tankar, beteenden.

Sexuellt våld, våldtäkt, sexuellt övergrepp etc. Hur kan dessa ord sitta ihop? Hur kommer det sig att nåt så mänskligt, lustfyllt kan hänga ihop med tvång, misshandel, negativ makt, förnedring?

Och finns det något som är så mytomspunnet, förhärligat, förljuget, förtalat, förnekat, polariserat som sex?

Sex kan vara ett ögonkast, en smekning, hjärna, en klapp, hjärta, flås och flämt, öron, mage, mun, hjärna, kön, mage, ben, hjärta,armar, vätskor, kladd och klet, kropp, hår, hjärta, tunga, nacke - en massa känslor, tankar, svallande blod, fladder i magen.

Jag säger inte att sex ska vara något fiiint. Sex kan se ut på många sätt. Vi har vår sexualitet oavsett hur den tar sig uttryck. Men jag tänker att sex är något vi gör för att vi vill, tillsammans eller själva, för att jag vill, för att du vill, när jag vill, när du vill, eller flera vill. Önskan om att ha sex, av fri vilja.

Inga kommentarer: