onsdag 4 juli 2012

Hur jag läser en bok

Har nu läst färdigt tidigare nämnda bok. Den höll hela vägen tycker jag. Jag gillade den och den var en sann bladvändare, i sin positiva bemärkelse.

Har nu börjat på Carl-Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia. Den är av annan kaliber. Får läsa vissa sidor igen, fundra, läsa lite till. Den är mustig. Den tar tag. Och den är poetisk. Kommer att ta lite tid att läsa. Men den är bra!

När jag får tag i en bok klämmer jag lite på den. Läser baksidan, framsidan, insidor. Börjar bakifrån för att se vad som ingår i själva boken och när den egentligen tar slut. När jag så kommer till slutet, bakifrån läst, börjar jag från början och studerar utgivningsår, titel, ev översättare, ev innehållsförteckning och sen är det bara att börja läsa. Läsa ska göras grundligt enligt mitt sätt att se det.

Det är något liknande med tidningen. Börjar med C-delen, och då får den sannerligen vara lundatryckningen, men hoppar vanligtvis över sportsidorna. Sen är det dags för A-delen. B-delen tar jag sist och om det är någon artikel som måste läsas grundligt sparar jag den till kvällen. Avslutar kanske med sudoku eller serierna.

Läsa är allvar, läsa är lust, läsa är njutning, läsa är en grannlaga uppgift - och jag gillar det.

Inga kommentarer: