onsdag 2 januari 2013

Rädsla

Näst skam är nog rädsla den intressantaste av Tomkins affekter. Skam har sin alldeles egen position och vad händer då med rädsla för skam?

Enligt kära ordboken:
skam - känsla av blygsel över oförmåga eller förkastlig handling
rädsla - stark negativ känsla som uppkommer av att ngn eller ngt upplevs som hotande

Inget att skämta bort då. (Även om allt i och för sig går att skoja om enligt min mening.)

Härommånaden hände det sig att jag tänkte på skam, inte förstod att jag var rädd och tog till försvar: rationaliserade, intellektualiserade och ja, till och med sublimerade. Jag kom visserligen på mig med det, väldigt bra, men lite för sent. Synd. Det är förstås inte omöjligt att göra något åt, för det är nästan aldrig med något. Men den här gången tar jag det lugnt. Eller lugnare:-) Rädsla gör mig lite snabb ibland.

Solen är på väg ner men ljuset har kommit åter med en speciell ton av vårvinter. 2013 kommer att bli ett år att njuta av!

Kram
Sofie

Inga kommentarer: