tisdag 19 februari 2013

Efter Fru Blogger kommer Mera Fru Blogger - pragmatism

Hej kära läsare!

Min blogg har bytt namn lite grann. Det beror på att ett urval av blogginläggen från Fru Blogger ska bli en bok (- januari 2013). Jadå, det är så! Till hösten ska den komma ut. Och visst kan du ställa dig i kö för ett exemplar redan nu, skicka mig ett mejl. sofie@skriver.se

Och sen bara fortsätter bloggandet. Mera bloggande. Idag ska det handla om pragmatism.

Pragmatism: benägenhet att låta beslut om handlingar vägledas av deras praktiska följder.
Pragmatiker: person som sätter resultat framför ideologi.

Visst har jag övertygelser, ibland lite rigida, ibland lite flexibla, ibland lite av allt möjligt. Men som svar på dagens diskussion på seminariet: jag är där klienten är och det är klienten som har sin upplevelse, sina svårigheter, sitt tolkningsföreträde, sitt beslut, sig själv i sin hand. Jag är klientens tjänare med tillgång till psykologens alla perspektiv och det är min skyldighet att försöka förstå klienten utifrån hans eller hennes utgångspunkt, perspektiv, behov och önskningar och prata det språk som klienten pratar. Jag byter glasögon, språk och kappa eftersom jag inte är till för mig själv utan för min klient. Sen att jag visst det har övertygelserna - också.

Kram
Sofie
pragmatiker

Inga kommentarer: