lördag 18 augusti 2007

Läste i Sydis idag att Finland har elever som toppar OECD-listan i matematik och läsförståelse men att Sverige ligger långt efter. Det klart att vi ligger efter. I alla fall tycker jag att finska är svårt.

Så här kan man bli av en veckas ståuppkurs - att inte kunna läsa en tidning utan att tankarna snurrar igång. Ståuppkomik är ett bra sätt att lära sig tänka i nya banor. Kreativt. Ifrågasättande.

För mig är kreativa och ifrågasättande människor några av de finaste. Sedan behöver vi inte vara överens, snarare är det önskvärt att vi inte är det. Det blir stiltje annars.

När jag gick i gymnasiet umgicks jag mycket med en tjej som var med i en anarkistiskt rörelse som hette Benny. Andra kompisar undrade vad vi hade gemensamt och en del förstod inte varför vi fortsatte att umgås eftersom vi ofta var högljudda och oöverens i uppehållsrummet på rasterna. Men det var ju precis det som var så häftigt! Hon respekterade mina åsikter och jag respekterade hennes. Och vi diskuterade och argumenterade, gärna animerat, och lärde oss mycket av varandra.

Inga kommentarer: