söndag 12 augusti 2007

Var ute och körde min MGB igår. I ösregnet. Utan tak. Men i 80 km/h flyger regnet förbi. Det är värre i samhällena med 30 km-begränsning för att inte tala om rondeller eller rödljus.
Jag stannade till vid en mack för att torka till och fundera lite på den vidare framfarten. En man som går förbi säger att ja det är ju inte alltid så kul att köra cabbe. Nej, det är vått i alla fall som jag obändigt hurtigt svarade. Som jag ser det hade han lika gärna kunnat hålla tyst med sin avund och bittra kommentar. Han hade ju verkligen inte något vettigt eller roligt eller empatiskt att säga. Men han var tvungen, tvångsmässigt, att hävda sig mot en snygg blondin med röd sportbil. (Tillhörde han månne kategorin; jaja, en sådan där hade jag också när jag var ung men det var innan barnen kom och nu nej ja den var ju fin men det drar ju så förfärligt och regnar in gör det ju minsann och det är faktiskt inte så praktiskt. Minsann.)
Att köra öppet är lite som att segla. Det stänker regn i ögonen och det kan rinna in ilar vid nacken - jag har dock inget öskar men det går bra att vrida ur alla textilier. Väl framme vid min slutdestination för dagen var det ändå skönt att byta till torra byxor.
Du får gärna vinka till mig nästa gång vi ses på vägarna! För det är något särskilt med öppen körning men lite positivt påhejande kan ändå behövas ibland.

Inga kommentarer: