måndag 24 december 2007

God Jul!

I fredags slutade skolan vilket firades med lunch på glasscaféet, en trevlig tradition. På kvällen åt vi julkorv och potatismos och rödkål.
I lördags åt vi lamm och rotsaker och på kvällen hjortgryta.
Igår var det så dags för julbouillabaissen, en tradition som jag initierade 2002. Inte för att jag nånsin har ätit mycket julmat men för att ytterligare gå ifrån det allt för feta och tunga och söta är det en bra start på julen att på lillejulafton äta en mättande men ändå lätt middag och dricka ett gott vitt vin till. På kvällen provade vi i och för sig julskinkan med årets vörtskiva och ett glas belgiskt öl till. Men det fanns planerad plats för det.
Och så här fortsätter det. Jag återkommer med rapportering från den kulinariska högtiden som julen är för mig mycket mer än den religiösa. Jodå, barnen ska nog få någon julklapp också. Nu har vi kommit fram till att de inte tror på tomten. Fast på den utklädda tror jag, sa yngsta sonen. Det blir jul i år igen!

Inga kommentarer: