fredag 28 december 2007

Minsta möjliga insats?

Det är kul att jobba. Det är roligt, det är stimulerande, det är utmanande. Nej, svarar någon då.
Det är lätt att säga om man har ett kul jobb, säger en annan då. Och så vidare. Jag läste precis en artikel om att hualigen, under 2008 ska det jobbas "extra".
http://sydsvenskan.se/sverige/article289842.ece

Jag är innerligt trött på all klagan om hur illa kalendern ser ut emellanåt! Jag är övertygad om att var och en har möjlighet att förhålla sig till sitt liv och sitt arbete. Visst, ser man då kalendern som ett hot och att det är förfärligt att behöva jobba blir det svårt. Om målet är att försöka komma undan så mycket det bara går blir en missad klämdag ett tungt, tungt ok.

Kan du välja? Om du vaknar imorgon bitti och frågar dig vad den dagen har att bjuda på? Vad kan jag göra idag, för mig själv och för andra?

Lyft blicken och se över din horisont och gläds åt vad du vill välja att glädjas åt.

Inga kommentarer: