söndag 30 december 2007

Serieskribent?

Läste i Sydis om bristen på ingenjörer och vad man kunde göra för att råda bot.
http://sydsvenskan.se/lund/article290297.ece
Ett förslag var att om man gjorde en tv-serie om ingenjörer kunde det påverka lusten att bli ingenjör. För så är det väl också med bonde-serien, att det har skapats ett romantiskt skimmer kring det hårda livet på landet?
Hur ser ett romantiskt skimmer ut när det handlar om ingenjörer? Hur sexigt kunde det bli?
För jag förstår inte riktigt. Jag har varit gift med en ingenjör (jodå, han var sexig så det är inte det) och jag har ännu inte riktigt förstått vad det är han gör eller vad han gjorde under studietiden. Ett pedagogiskt problem alltså? Men eftersom intelligens och kunskap är sexigt borde det inte vara ett problem. Eller är jag ensam om att bli grundligt uttråkad av flarniga programledare i tv och radio som inte har någon som helst substans eller skärpa. För att inte tala om bloggvärlden. (Här sitter jag och bloggar...) Och ändå är programledare ett drömyrke för många.
Vidare stod det att Mikael Persbrandt kunde spela i serien om ingenjörerna. Jag undrar om det är så klokt, jag är i ungefär samma ålder som han och tycker att han har passerat bäst-före. Hur skapas en ingenjörshype då?
Men, ändå, vad skulle en serie handla om? Det får du gärna kära läsare tipsa mig om så ska vi skriva den där serien ihop och så får vi lite ordning på söktrycket till ingenjörsutbildningarna!

God söndag på dig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://hiboox.com/lang-fr/image.php?img=oiuwyosg.jpg

Anonym sa...

http://hiboox.com/lang-fr/image.php?img=oiuwyosg.jpg