fredag 13 maj 2011

Vad tjock du har blivit

Hade det varit skillnad att säga:
Vad tjock du har blivit
Vad tjock du har blivit!
Vad tjock du har blivit?
Det finns mycket vi inte säger till varandra. Vissa saker kan vi säga.
Som när jag gick ner i vikt för sex-sju år sedan. Vad liten du har blivit. Vad smal du har blivit. Och ännu hellre när jag var riktigt pinnsmal (rejält vältränad, åt som en häst och var pigg, snabb, rörlig) oj vad tunn du är: nu får du inte bli mindre. Jaha. Men om nån nu skulle säga att ja nu har du lagt på dig flera kilo, nu får du inte bli större. Nähä. Ingen har sagt det till mig de gångna tvåochetthalvt åren.
Vad söt du är. Vad ful du är. Har du sett vilken stor näsa farbrorn har? Du är så dum.
Jag är glad över att vi har vissa delar i hjärnan som reglerar samspel och vad vi säger till varandra då jag tror att vi får ett bättre klimat tillsammans. Just nu tänker jag särskilt på den släkting som fått frontallobsdemens, det är verkligen de anhörigas sjukdom.

Inga kommentarer: