tisdag 31 januari 2012

Gammal ost

Jag har funderat på vad jag har för speciella intressen och smaker och preferenser.

Jag är synnerligen förtjust i gammal dansk ost. Gamle Oles far och sånt, ja det behöver inte vara så avancerat, en lagrad dansk ost skuren med tjocka sidan på danska osthyveln är som snö för eskimåer.

Så dansk och lagrad att när man öppnar kyldörren känner jag tveksamhet, hela köket darrar av doften (eller vad nu andra skulle kalla det). På korridoren var detta inte populärt, jag fick hänga osten utanför mitt rumsfönster. Men det gick bra det med! Ty dansk ost ska spisas, gärna i tid och otid. Alltför mycket kan förstås sätta mun och mage ur spel. Det är det värt.

Samtidigt vill jag att brien ska vara i det närmaste smaklös men dock en tydligt mogen briekonsistens.

Hushållsost går bort.

En cheddar från Kvibille är inte fel eller en herrgård från Allerum. Kittost, getost, fetaost. You name it som föreläsaren så populärt upprepade.

3 kommentarer:

uje sa...

Min relativt nya kvällsvana, en kopp te och bit tunnbröd med smör och Kvibille Cheddar (bara en skiva) - ack så gott :-)

Anonym sa...

jag är också en stor vän av lagrade ostar, men den där doften är ju ett kapitel för sig :-)

Finska Koskenlaskija, den svarta, är också jättegod fastän den hör till en annan klass - men är man ostvän så har man ju många favoriter :-)

Fru Blogger sa...

Finska ostar kan bli mitt nästa testobjekt! Tack för tipset! Kanske ihop med en kopp te på kvällen?!