söndag 30 december 2012

Så, skörda och bygga staket

Bondespelet är bra trevligt! Tryggt och hemtamt och visst utrymme för mord. Som ett brädspels-morden-i-midsomer? Tänk vad många som dör i en sådan liten by. Jämförbart med ett Bondespel. Mord också i meningen att kunna låna ut pengar till grannen till ockerränta eller ersätta för tuggade höns. Mord som att haha, jag har inte korn men det har du och det är just kornet som fryser bort.

Hur som helst, det är nyår att spela Bondespelet. När december går ut är det dags att räkna kort och pengar. Inventera läget. Förbereda inför ett kommande år. Vad sådde jag förra året och hur skördar jag i år? Bor jag på rätt torp eller gård? Gillar jag traktorer eller skog? Står det någon och vinkar på trappan när jag kommer hem?

Just nu är huset fullt, sönerna har vila från sina sporter och imorgon ska vi vara ute och inne, grilla och äta, spela spel och skåla lite grann. Köpa en sommarkappa och betala en tandläkarräkningen. Och räkna blommor att ha under huvudkudden, inför 2013 är det nog bäst att vara laddad.:-) Hoppas jag.

God sista-december-dag imorgon!
Sofie

Inga kommentarer: