måndag 25 november 2013

Vad ser du när du tittar dig i spegeln?

Idag pratade vi om någon person, ja, vem var det nu igen och så vidare och hur gammal var hen? Jo, i min ålder typ. Sa jag. Och funderade på vad det kan betyda. Jo, för hen ser ju ut som jag. Fast vid närmare eftertanke var hen nog 35? Eller 30 eller 40? Jag tycker att det är svårt att se hur gammal någon är. Vid något tillfälle sa en person till mig att jag är en gammal man/kvinna varpå jag tänkte att jaså, hur då? När jag tittade noga efter såg jag en massa rynkor i ansiktet och tänkte att det kanske var vad personen menade. Antagligen inte i och för sig men som yttre attribut för att vara "gammal". Jag tittar mig ofta omkring och ser en massa människor som är som typ jag. Vi är i samma fas, vi läser sista terminerna nu och snart är det dags att börja jobba. Det kommer att vara en stor omställning när jag börjar jobba, att titta mig omkring och se en massa människor som ser ut som jag. Och som då har jobbat en massa herrans år och då antas kanske jag också ha gjort det.

På ett sätt är det praktiskt att se andra som jag ser mig själv. Men det blir också lite struligt att tro att andra är lika gamla som jag. Eller unga. Eller rysligt allt möjligt. Om jag ser nån som ser trevlig ut och jag vill prata med den personen tänker jag inte att jag inte kan göra det eftersom den ser ut på ett speciellt vis. Det är mer lusten, nyfikenheten och viljan som driver mig. Och så glömmer jag bort att sånt kanske inte passar sig. Vad vet jag.

När jag tittar mig i spegeln ser jag en person som är nånstans mellan 20 och 60. Lite mogen, lite barnslig, lite allt möjligt. Rynkorna antyder någon slags mognad och så kan det nog vara. Ögonens glitter kanske en massa barnsligt tramsande. En del av en hel del kanske. Jag är rätt nöjd med det jag tänker att jag är. Och så lite missnöjd också så klart. Rätt bra att vara lite av allt möjligt då.

Man brukar säga att skönhet ligger i betraktarens ögon. Men då är det bara att ställa sig framför spegeln och ta till dig!

Inga kommentarer: