onsdag 12 mars 2008

Konstiga människor

Jag stod i kö på en hamburgerrestaurang idag när en kille kom fram till mig. Först trodde jag att han sa att jag hade tappat en tjuga men så upprepade han att han hade tappat en tjuga och undrade om jag kunde ge honom en. Nej, det kan jag inte, svarade jag. Då lutade han sig fram och sa något lite tyst. Jag sa att jag inte hörde vad han sa och då lutade han sig fram igen och sa "men om du får en puss då?". Jag sa till honom bestämt Nej och att han skulle tagga ner. Efter det backade han men stod och lyfte sina ögonbryn "flörtigt" som jag kunde se i ögonvrån.

Jag kunde ha förstått det om det var en kille på mellan 25 och 40, om det hade varit mitt i natten och om han hade varit berusad. Om jag själv hade varit berusad hade jag kanske tyckt att det var "charmigt" eller lite som-sig-skulle-kunna-böras.

Men killen var cirka 15 år gammal! Hur kommer det sig att han har blivit som han var?

Som tur är är det inte jag som är hans mamma men om jag hade varit det hade jag varit orolig. Jag blev orolig, och jag såg honom ändå bara i ett par minuter.

Inga kommentarer: